“Zodra m’n website af is, ga ik echt van start.”
“Ik heb nu eerst een nieuw logo nodig – dan pas kan ik mezelf laten zien.”
“Eerst alles strak trekken, dan ga ik klanten aantrekken.”
Zinnen die ik vaak hoor van ondernemers. Begrijpelijk, maar niet handig. Want als je jouw brandingproces start met een website, dan sla je een stap over. Een grote. Je website is niet het begin van je merkverhaal, maar het eindresultaat. Het is geen fundament, maar een vertaling. Een podium voor wie jij bent – niet de plek waar je nog zoekende alvast iets neerzet…
Wat er misgaat als je begint met je website
Want hoe kun je een goed website ontwerp maken, de juiste woorden kiezen, passende kleuren en een slimme structuur bepalen, als je nog niet weet waar je echt voor staat? Wat je drijft? Wie je wilt aanspreken, en vooral: wat je te vertellen hebt? Dan wordt je site al snel een verzameling mooie plaatjes en strakke tekstblokken die weinig zeggen. Mooi om te zien, maar weinig om te voelen.
Van binnen naar buiten: jouw merkverhaal als startpunt
Daarom begin ik met mijn klanten altijd bij de binnenkant. Niet bij de tools, maar bij de toon. Het uitgangspunt is altijd je merkidentiteit en het merkverhaal. Het fundament van je branding ligt niet in je design keuzes, maar in het vaststellen van de essentie van jouw merk. Wie ben jij als ondernemer? Wat wil je betekenen voor je klant? Wat maakt jou anders dan de rest in jouw branche? Die vragen zijn niet zweverig – ze zijn essentieel voor jouw branding. Want pas als die antwoorden helder zijn, kun je keuzes maken die kloppen. Dan ga je van “ik denk dat dit wel werkt” naar “dit ben ik, en dit wil ik laten zien.”
En geloof me, dát voel je. In je branding. In je visuele identiteit, in de kleuren die je kiest, in de beelden die je raken, in de toon die je aanslaat. Alles krijgt richting, energie, pit.
Een website die klopt van A tot Z
En ja, dan volgt die website vanzelf. Geen pleister op een half verhaal, maar een merk dat voelt als een tweede huid. Geen riedeltje dat je stiekem half overneemt van een ander, maar een kloppend geheel dat werkt voor jou – én je favoriete klant.
Dus laat die website nog even liggen. Zet eerst jezelf centraal. Niet om het mooier te maken dan het is, maar juist om de essentie van je merk te vangen. De rest? Dat bouwen we er met liefde en lef omheen.
Klaar om een merk te bouwen dat klopt van binnen én van buiten? In mijn business & branding traject werk je aan de binnenkant van je merk, zodat alles aan de buitenkant vanzelf klopt.