Zo bepaal je jouw ideale klant

business & branding

Zo bepaal jij jouw ideale klant

“Zou je dat nou wel doen? Straks houd je geen klant meer over!” Een bezorgde opmerking verscheen in mijn inbox toen ik op social media deelde dat ik heel wat vaste klanten liet gaan.

Een switch van vaste klanten naar ideale klanten

Een paar jaar geleden verlegde ik de focus van grafisch ontwerp naar een helder merkverhaal en alles dat daarbij hoort – van positionering, aanbod, onderscheidend vermogen tot ideale klant en meer. Ik besloot afscheid te nemen van veel fijne vaste klanten, omdat ze niet meer pasten bij mijn nieuwe focus: het merk in woord en beeld. Een dappere, maar noodzakelijke actie om ruimte te maken voor de klant die niet bij het beeld, maar juist bij het merkverhaal wil beginnen.

Meer energie en werkgeluk

Het kiezen van je ideale klant is een cruciale stap in je strategie. Een groot deel van je werkgeluk zit ‘m namelijk in de mensen met wie je samenwerkt. Werken met de klant die écht bij jou past, levert jou zoveel meer joy en energie op. En dat is juist iets waar je zelf veel invloed op kunt uitoefenen.

Voel je vrij om selectief te zijn. Hoe duidelijker jij uitdraagt met wie je wilt samenwerken, hoe meer van deze mensen je exact zult aantrekken. Jouw ideale klant snapt dat jij precies biedt wat zij nodig heeft en betaalt met liefde voor jouw coaching. Het zijn de klanten die echt op zoek zijn naar JOU!

Jouw ideale klant bepalen

Trek jij momenteel nog niet de klanten aan waar je hart een sprongetje van maakt? Klanten waarvoor jij van de allergrootste betekenis kunt zijn? Dan is het hoog tijd om in kaart te brengen wie die klant is die jou wél blij maakt! En het goede nieuws is: al je klanten zijn er al, ze lopen allemaal al ergens op deze aardbol rond. Je hoeft ze alleen nog maar jouw richting op te leiden.

Een eerste stap die je kunt zetten is om je klanten van het afgelopen jaar eens één voor één na te gaan. Met wie was het soepel en leuk werken? Waarom? En met wie liep het minder? Waar lag dat aan? Zie je een patroon ontstaan en kun je deze kenmerken voor jezelf in kaart brengen?

Het afbakenen van je ideale klant geeft alleen maar voordelen. Dus zorg dat je een helder beeld krijgt van je ideale klant, met al haar eigenschappen, woorden en waarden, problemen en verlangens.

Leer je klant kennen

Met deze ideale klant in je achterhoofd wordt je communicatie veel makkelijker, leuker en effectiever. Je bent gericht op die ene groep ideale klanten. Je begrijpt wat hen bezighoudt, waar zij naar op zoek zijn en hoe jij daarbij kunt helpen.

Een bijkomend voordeel is dat je precies weet waar je ideale klant uithangt – zowel online als offline. Je hoeft nu niet meer overal te zoeken, maar alleen maar op die specifieke plekken waar jouw ideale klant zich begeeft. Lekker overzichtelijk. Dat maakt je marketingactiviteiten een stuk doeltreffender: meer resultaat met minder moeite!

Wil jij graag een extra zetje in de rug met het bepalen van je ideale klant? In mijn business & branding traject help ik je met het ontdekken van je ideale klant én zetten we meteen een ijzersterk fundament voor al jouw communicatie neer.

branding

Business & Branding

Glashelder krijgen wat jou en je aanbod onweerstaanbaar onderscheidend maakt? Én een 2.0 visuele stijl especially for you? Doen we! Lees hier hoe.

portfolio

Portfolio

Benieuwd hoe ik andere coaches en experts heb geholpen? Bekijk hier de cases voor stralende stijlen en mooie reviews.

brandingcall

Brandingcall

Wil je weten hoe krachtig jij en je brand kunnen zijn? In deze gratis brandingcall scheppen we helderheid.