Wist je dat mensen per dag zo’n 3000 (commerciële) boodschappen voorbij zien komen? En hoeveel berichten denk je dat werkelijk onthouden worden? Om on top of mind bij je doelgroep te blijven, is het van belang om te bouwen aan jouw merkidentiteit. Laten we het daar eens over hebben.
Merkidentiteit door associaties
Goede branding roept herkenning op. En een instant gevoel dat bij je merk hoort. Wil je jouw droomklant warm maken voor je merk? Dat doe je door jouw merk te laden met positieve gevoelens en associaties. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding met de identiteit van jouw merk.
Zie het als paden die je creëert in het brein van jouw droomklant. Hoe vaker jij iets laat landen bij je publiek, hoe vaker hetzelfde paadje betreden wordt en hoe toegankelijker het paadje wordt. Je creëert als het ware een snelweg van jou naar de gewenste associaties. Elke keer dat jij je laat horen of zien wordt de verbinding met die associaties (waarden, woorden, gevoelens etc.) versterkt en daarmee jouw merkidentiteit bepaald.
Een consistente, heldere boodschap
Als jij telkens een net iets andere route loopt en dus iets anders communiceert, wat gebeurt er dan met zo’n paadje? Niks. Die paadjes groeien stuk voor stuk weer dicht. Als je telkens uitstapjes maakt die niet naadloos op jouw merkidentiteit aansluiten, zaai je alleen maar verwarring. Waar jij al snel het gevoel hebt dat je weer ‘aan komt kakken’ met dezelfde boodschap, is jouw publiek juist blij dat je verhaal zo consistent is.
Ik hoor het je denken: maar je hebt zovéél te vertellen. Over al die verschillende aspecten van jouw vakgebied en hoe jij daarmee omgaat. Toch is het een valkuil om telkens origineel en vernieuwend voor de dag te willen komen. Kun je je voorstellen dat het niet zo handig is om telkens een andere boodschap te delen? En steeds iets nieuws te bedenken voor elke post? Een goede merkidentiteit is herkenbaar en consistent.
De rol van merkidentiteit in je positionering
Je basis is een heldere kernboodschap, waaraan je als een kapstok je subonderwerpen kunt ophangen. Deze zijn altijd ten dienste van je kernboodschap en merkidentiteit. Geef je publiek de kans om jouw consistente boodschap steeds een beetje dieper in te laten slijten. Laat ze maar keer op keer op keer kennismaken met jouw visie, jouw aanpak, jouw verhaal. Jouw unieke merkverhaal is het fundament voor elke uiting die je deelt.
De positionering van jouw merkidentiteit is niet een eenmalig iets. Zo’n specifieke plek claimen vereist heel scherpe keuzes in hoe je gezien wilt worden en bekend wilt staan. Elke dag kies je opnieuw om jouw unieke boodschap spot-on uit te dragen. In geschreven woord, maar ook in houding en gedrag. Zo positioneer je jezelf elke dag opnieuw, met elke post, elke live ontmoeting, elke boodschap.
Wat een rust dat brengt voor jou – en voor je klant! Hoor je haar al denken: ”Aha, voor … (*jouw expertise) moet ik naar … (* jouw naam)!”
Heb je hulp nodig met het neerzetten van de merkidentiteit voor jouw bedrijf? In mijn business & branding traject help ik je naar een stevig fundament voor al jouw communicatie.