“Ze zien me al aankomen, zeg!” zei deze ervaren coach. “In de overheidswereld zijn ze niet bepaald gewend om hierover te spreken.” Met grote ogen en een ietwat beschaamde glimlach keek ze me aan. Ging ik haar nou echt vragen om zó open te zijn? Jazeker, want jezelf uitspreken is van groot belang voor je communicatie.
Het kan je soms behoorlijk aan het twijfelen brengen als je leest wat anderen in jouw branche zeggen of doen. Zit je net klaar om vol goede moed jouw merk te positioneren, beginnen ineens die stemmetjes te zeuren: “Zitten ze wel op mij te wachten?” “Kan ik dit wel echt, kan ik deze plek vol overtuiging claimen?” “Wat zal … daar wel niet van denken?” Het is spannend om jezelf uit te spreken en je eigen pad te kiezen. Het is tenslotte veel veiliger om lekker met de meute mee te bewegen.
Actief positioneren
Wees niet bang om jezelf te laten zien en durf uit te spreken wat je écht denkt. Je hebt zoveel moois te brengen. Het is toch eeuwig zonde als je impact en omzet laat liggen omdat je niet actief jouw specifieke plek in de markt claimt? Dat betekent heus niet dat je met ellebogen-werk je positie in de markt moet opeisen. Dat proces van actief positioneren gaat gelukkig behoorlijk soepel, zodra jij heel helder laat zien hoe jij specifiek de dingen op jouw manier doet en hoe onderscheidend je daardoor bent. Het mooie schuilt juist in onze verschillen!
Durf jezelf uit te spreken
Dus ga eens na: Waar zou jij best wat meer uitgesproken mogen zijn? Wat raakt je in je vak? Waar conformeer jij je aan wat ‘normaal’ is, terwijl je er diep van binnen anders over denkt? Waar ben jij het echt niet mee eens en waarom niet? Hoe pak jij het dan aan en waarom? Probeer dat zo kort en helder mogelijk te formuleren. Je zult zien dat je jezelf hierdoor veel beter en authentieker kunt positioneren in die volle markt.
Authenticiteit wordt beloond
Die overheidscoach durfde zichzelf uit te spreken, haar unieke visie te delen. Ze kreeg zoveel mooie reacties van mensen die ook behoefte hadden aan veel meer liefde en vertrouwen om samen een betere overheid te creëren. Het was de spanning meer dan waard!
Er is behoefte aan jouw frisse geluid. Er zijn altijd mensen die denken: eindelijk, het kan dus ook anders! Die klanten weten vanaf nu dat ze bij jou terecht kunnen. Dus spreek duidelijk uit waar jij voor staat. Pas maar lekker niet in die mainstream. Durf tussen al die anderen uit te springen. Durf jezelf te zijn én te laten zien. Zo claim jij jouw unieke positie in de markt.
Het fundament voor al je communicatie begint met een heldere positionering waarbij jij 100% jezelf durft te zijn. In mijn business & branding traject gaan we samen op zoek naar jouw unieke stem, onderscheidend vermogen en talenten.